Avant-gardistische vormen van communicatie

Het Beeld is een zoeklicht gericht op opkomende kunstenaars. Beeldmakers van de toekomst krijgen een podium en vertellen over hun motieven. Deze week ontwerper en mediakunstenaar Cyanne van den Houten.

Collectie divers beeld voor bij artikelen in/op Vice, VersBeton, Telemagic en Missy Magazine

Ontwerper en mediakunstenaar Cyanne van den Houten put inspiratie uit de krochten van het internet, nieuwe technologie, DIY, natuur en pop-, queer- en subcultuur. ‘Bij het maken van digitaal werk gebruik ik graag nieuwe code/software om op die manier zonder signatuur/restricties van een extern systeem te kunnen werken. Het is een spel tussen automatisering en ‘taking back the power’, in een nieuw gedigitaliseerd ecosysteem. Door deze rollen te bevragen begrijp ik zelf wat mijn rol en waarde is in een infrastructuur.’

Stills uit videoclip Moss - Bored to Death, 2017, video is hier te bekijken

De kritische en bevragende houding ten opzichte van eerdergenoemde inspiratiebronnen doet sterk denken aan de punkmentaliteit. Met haar intrigerende beelden probeert Van den Houten ons denkkader letterlijk overhoop te gooien en daarmee alternatieve zienswijzen te tonen. Hiervoor gebruikt zij thematiek als magie, (technologische) innovatie, jeugdcultuur en uit dit zich in (non-lineaire) nieuwe media, producties en artistieke interventies. Van den Houten zoekt steeds weer naar avant-gardistische vormen van communicatie en podia voor makers en denkers met een kritische blik op de toekomst.

Domestic Affairs, 2014/2015, Tentoonstellingsontwerp in Kolln, Shenzhen en Doha, in collaboratie met Design Displacement Group

In haar grafische praktijk pleit Van den Houten voor het maken van zogenaamd ‘lelijk’ werk en ‘onvoltooide’ ideeën, in plaats van efficiëntie en het oneindig ontwikkelen van duidelijke communicatiemiddelen. ‘Die zijn er al genoeg, het is belangrijk om af en toe de rol van de Idioot aan te nemen.’ De Idioot reflecteert op een huidige stand van zaken, brengt ruis en maakt ruimte  voor een nieuwe dialoog.

NIEUW JURK City, 2017, Interactieve Fashionshow in Pakhuis de Zwijger, in collaboratie met Esther Meijer en Paul Boelens

Juist door veel werk te maken zonder esthetisch genoegen als doel, geeft zij haarzelf de mogelijkheid om te groeien, zich aan te passen en actueel te blijven in verscheidene technieken. De urgentie om efficiënt te werk te gaan is afgenomen doordat we alles kunnen publiceren wanneer me maar willen. Deze vrijheid is mogelijk dankzij digitalisering. ‘Het is duidelijk dat ik “suck in clear communication”, en het heeft me zeker vier jaar gekost om te omarmen dat ik daar niet goed in ben. Ik zit nu denk ik op 64% van dit acceptatieproces, en ben bang dat het op 95% zal blijven steken. Deze frustratie is tegelijkertijd een grote bron van energie om te blijven leren en doen.’ Het loslaten van de regels zien we terug in de manier waarop Van Den Houten zichzelf niet al te serieus neemt in wat zij bijvoorbeeld online zet.

TeleState, september 2017, een 52 uur geopende arcade/oracle hall in de School Amsterdam

Dit opstandig gedachtegoed is eveneens terug te zien in haar zelf opgezette project TELEMAGIC, waarin een nieuw narratief op de toekomst wordt aangeboden dankzij interventies, manifestaties en nauwe samenwerkingen. TELEMAGIC is opgericht vanuit drie urgenties: als vrijplaats om te spelen en experimenteren met nieuwe media, om te kunnen bekijken wat onze rol is in het digitaliseringsproces en wat het betekent om mens te zijn in deze tijd. We hebben de mogelijkheid objecten te betoveren en verhalen te laten vertellen dankzij sensor-technologie, dit is de grootste eye-opener voor TELEMAGIC geweest.

‘Onze eerste manifestatie raakte onderwerpen als: hoe alles slimmer en dommer wordt gemaakt, hoe magie en betovering van menselijke capaciteiten altijd is ingezet om nieuwe producten te branden, wat de relatie is tussen sciencefiction en ons begrip voor technologie, het idee van progressieve nostalgie in applicaties die we gebruiken op dagelijkse basis, waar staan we in automatisering. Dit is allemaal cool en dramatisch, en lang niet zo levensveranderend op de schaal waarop wij hiermee spelen. Maar dit is waarom TELEMAGIC er is! Een vrijplaats, een open-media lab om rondom deze onderwerpen projecten te ontwikkelen en gesprekken te hebben.’

Telemagic Midnight TeleShopping, april 2017, Paranormale Technologie Beurs in WORM Rotterdam

Gerelateerde artikelen
Reacties
Nog geen reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Naar boven