Flickr / habaneros

Supersexy feminisme

Onlangs verscheen een artikel in ‘The Guardian’ met daarin een aantal reacties naar aanleiding van de oprichting van een feministische vereniging op een middelbare school in Trafford. Echte prijswinnaars zijn: 'bitches should keep their bitchiness to their bitch-selves #BITCH', of: 'feminism doesn't mean they don't like the D, they just haven't found one to satisfy them yet.' En dan nog mijn persoonlijke favoriet: 'Your militant vaginas are as dry as the Sahara desert'. Ahum... Meelijwekkend, lachwekkend en misschien ook wel een beetje eng.

Toch brengt dit artikel een algemeen probleem omtrent ‘feminisme’ aan het licht. Namelijk de gijzeling van het woord. Feminisme betekent niet meer wat het betekent. Laat me dit verder uitleggen. Veel mannen en vrouwen staan achter de gelijkwaardigheid van man en vrouw en zien het belang in van de discussie daarover, terwijl veel van diezelfde vrouwen zichzelf geen feminist willen noemen en veel van diezelfde mannen huiverig zijn voor het begrip ‘feminisme’. Dit terwijl ze niet de rillingen krijgen van het woord ‘gelijkwaardigheid’. Dat is raar. Maar het komt omdat feminisme zo langzamerhand voor heel veel mensen hele andere dingen betekent dan het zou moeten betekenen.

Het is natuurlijk waar dat ‘wat feminisme is’ op verschillende manieren geïnterpreteerd kan worden. Wat volgens mij feminisme is en waar het over moet gaan is dat waarschijnlijk voor een ander niet. Maar hetzelfde geldt voor begrippen zoals bijvoorbeeld ‘vrijheid’ en ‘democratie’. Toch vinden we het niet vervelend om over deze begrippen te praten en er vol trots onze eigen invulling aan te geven. Vrijheid en democratie zijn hotte termen die ieder vrijdenkend mens van deze tijd op een manier onderschrijft. Het zijn zulke begeerlijke waarden dat we er ontroerende films over maken, stukken over schrijven en ervoor bereid zijn te vechten. Deze begrippen zijn sexy, feminisme niet. Waarom?

En wat hebben tuinbroeken en droge vagina’s nu met feminisme te maken, vraag ik u?

Ik zal hier geen discussie voeren over de (juiste) interpretatie van het begrip feminisme. Ik wil het hebben over waarom juist die discussie niet gevoerd wordt door mensen die de gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen wel degelijk hoog in het vaandel houden. Juist deze mensen zouden geïnteresseerd moeten zijn in deze discussie. Ze zouden zich moeten bekommeren om de gelijkwaardigheid van man en vrouw en ook de vraag waar die gelijkwaardigheid precies in bestaat zou hun aan het hart moeten gaan. Waarom is er dan toch geen bloeiende publieke discussie over feminisme? Dit komt omdat feministen nogal eens met dingen geassocieerd worden die daadwerkelijk aan de betekenis ervan voorbijgaan. Associaties met bijvoorbeeld ‘[...] vaginas as dry as the Sahara desert’ of met vormeloze paarse tuinbroeken, ja vaak ook met tuinbroeken. En wat hebben tuinbroeken en droge vagina’s nu met feminisme te maken, vraag ik u?

Er lijkt een aantal aannames over feministen te bestaan die een open gesprek de kop in duwen. Een van de belangrijkste daarvan is: dat feministen mannen haten. De aanname dat feministen mannen niet gelijkwaardig maar minderwaardig vinden; een agressief, slechts zaadlozend machtswellustig schepsel waar de wereld beter zonder kan. Ze denken dat bovendien omdat ze zelf nooit een leuke man hebben kunnen vinden en seksueel gefrustreerd zijn. Dat leidt weer tot een andere aanname die zowel vrouwen als mannen huiverig maakt voor de ‘feminist’. Feministen zijn ontzettend onaantrekkelijk. Ze scheren uit wrok en frustratie hun oksels niet en verbranden hun bh. Het zijn zure en aseksuele vrouwen (geen mannen, mannen zijn geen feminist) waar je je als man toch zeker verre van wilt houden. Welke vrouw wil er nu bovendien zuur en aseksueel zijn? Weinig, dat kan ik u als vrouw wel verzekeren. Behalve feministen natuurlijk, die willen dat maar al te graag, hoe minder mannen in hun buurt hoe beter.

Door deze aannames is feminisme niet zo hip en dat is jammer. Want behalve een nu verbasterd begrip voor aseksuele pruimen en mannenhaat is het ook gewoon het woord dat we gebruiken voor de gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen. Deze gelijkwaardigheid verdient aandacht en reflectie. Het installeren en bewaren van deze gelijkwaardigheid is bovendien een doorlopend proces waarin nog behoorlijk wat vooruitgang valt te boeken. Hierover moet gesproken worden. Maar de demonisering van het begrip ‘feminisme’ blokkeert dit gesprek en stagneert zo ook de vooruitgang. Wanneer iemand begint over een onrecht dat vrouwen wordt aangedaan, leidt dit niet tot iets constructiefs wanneer de spreker daarmee meteen voor een mannenhaatster wordt aangezien en, onaantrekkelijk bovendien.

Helaas zijn er ook genoeg zogenaamde ‘feministen’ die ervandoor gaan met de term en deze omtoveren in een soort heilige oorlog tegen alles wat een penis heeft.

Een beetje intelligente man of vrouw die zich feminist pleegt te noemen weet dat maatschappelijk onrecht nu eenmaal wat complexer is dan dat. Niet achter ieder probleem zit een specifiek aanwijsbaar persoon duivels aan de touwtjes te trekken. Laat staan een hele ‘klasse’, zoals we het dan zo maar moeten noemen. Ongelijkwaardigheid is niet de schuld van De Man, noch is het de eigen schuld dikke bult van De Vrouw. Dergelijke dingen zijn meer een beetje als een schimmelplaag in je keurige tuin waar zowel de bloemetjes als de bijtjes onbewust en zonder kwade intenties aan bijgedragen hebben. Maar zolang we in een discussie over bloemetjes en bijtjes en kippen en eieren blijven steken pakken we die schimmelplaag nooit aan. Begrijpt u?

Maar, helaas zijn er ook genoeg zogenaamde ‘feministen’ die ervandoor gaan met de term en deze omtoveren in een soort heilige oorlog tegen alles wat een penis heeft. Zie voor een voorbeeld hiervan ‘Rage Against The Man-chine’ met artikelen als ‘Why I hate man Part 1’ en de vele delen die daarop volgen. De bottom line van dergelijke pleidooien lijkt te zijn: ‘You need to respect me because I hate your guts’. Afgezien van het feit dat dit waarschijnlijk niet zo goed werkt, is het ook gewoon niet zo aardig. Zo komen we er niet uit met zijn allen. Deze vrouwen drukken de discussie verder de kop in door het stereotype te gaan belichamen wat deze discussie reeds blokkeert.

In plaats daarvan moeten we het woord feminisme van deze gijzeling bevrijden. Dit is daarom een oproep aan vrouwen om een sexy feminist te durven zijn en aan mannen om een keer met een feminist (man of vrouw) naar bed te gaan. Ik bedoel, men zou toch eigenlijk niet anders moeten willen? Welke zichzelf respecterende man wil er nu tegenwoordig met een onzeker, onderdanig 18e-eeuws kuis meisje naar bed? En welke vrouw wil tegenwoordig nog zo’n meisje zijn?! Dat is echt niet meer van deze tijd. Feminisme is onderdeel van een vooruitgang van en voor iedereen. Laten we feminisme en feministen (man of vrouw) daarom eens als mooi en begeerlijk begrijpen. Het is nodig tijd voor een supersexy feminisme.

Gerelateerde artikelen
Reacties
4 Reacties
  • beste artikel over feminisme dat ik in tijden heb gelezen.

  • Maar, wacht even hoor, wat heeft 'de gelijkwaardigheid van man en vrouw' nu precies te maken met het opleuken van het woord feminisme door sex? En waarom zou in het woord feminisme een bepaalde vorm van seksuele verhoudingen besloten liggen? Heeft gelijkwaardigheid niet juist met keuze te maken? (en dus ook de keuze om je heel bruut te laten nemen als een 18e-eeuws kuis meisje?) 

  • Daphne Brandenburg Daphne Brandenburg,

    Beste Renée, ik bedoel zeker niet dat feminisme moet worden opgeleukt door  concrete sex. Ik wil dat het een sexy woord wordt en dat je je aantrekkelijk kunt en mag (lees niet: moet) voelen bij ‘feminist zijn’. Dat heeft inhoudelijk misschien niet zoveel te maken met 'de gelijkwaardigheid van man en vrouw' maar het heeft te maken met de vorm van de discussie daarover. Wanneer we dit idee accepteren, wordt die discussie sneller, vaker en gemakkelijker gevoerd. Het anders en meer voeren van die discussie zal volgens mij uiteindelijk die 'gelijkwaardigheid tussen man en vrouw' dan wel weer bevorderen. 

  • Beste Daphne,

    ik vroeg me af... omslaat volgens jou 'de gelijkheid tussen man en vrouw' hetzelfde als het begrip feminisme? of verwijst de een naar een groter domein dan de ander?

    sasker

     

     

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Naar boven