Throwing hands at sheep

Het Beeld is een zoeklicht gericht op opkomende kunstenaars. Beeldmakers van de toekomst krijgen een podium en vertellen over hun motieven. Deze week schrijft scenarioschrijver en essayist Ries Jongeneelen over de expositie ‘Throwing hands at sheep’. 

Verhalen door elkaar gooien kan iets nieuws opleveren. Sages die versmelten doen handen op de ruggen van schapen landen. Kinderlijke nieuwsgierigheid en volwassen verklaringszucht worden gemixt. Speelsheid versus functionaliteit. Het maakt de expositie ‘Throwing hands at sheep’ krachtig en organisch. Dat voelden ook curators Ralf Kokke en Anne Okkerse al snel aan. De werken van Mathias MU, Hannelore Vandepoel, Ralf Kokke en Denie Put waren van 23 september tot 29 oktober te zien bij Pictura/Dordrecht.

Alle werken in de ruimte confronteren me met een behoefte om logica en functionaliteit in de dingen te ontdekken. Dat doen vooral de installaties van Mathias MU. Zijn gebogen metalen objecten doen me denken aan fitnessapparaten. Mijn drang om te ontdekken wat ik ermee aan moet vangen, doet me haast van ongemak lachen. Alsof dit niet gewoon een ding kan zijn dat hier staat. Op een doordachte manier speelt Mathias MU met mijn verwachtingen. Zijn werken leggen een soort menselijke verklaringsdrang bloot. Ze wekken onze hunkering naar determinisme en logica op.  

Toch ademt de expositie speelsheid en kindse spontaniteit. Ralf Kokke schept nauwkeurig ingekleurde micro-universa. Zijn werkjes herinneren me aan snippets uit comics van vroeger, bevolkt door dierlijke superhelden met capes en pluche staarten. Terugkerende rode bakstenen verraden dat zijn eigen afkomst nooit ver weg is. Ik moet mezelf blijven dwingen om door kinderogen vat te krijgen op de boze wereld die ons omringt, lijken deze ontregelende heldenverhalen me te vertellen. Kokke’s gitzwarte sprookjes spelen zich af in kleurrijke maar toch strakke en desolate settings. In zijn duistere animaties zoekt de protagonist wanhopig naar vriendjes om mee te spelen. Als toeschouwer voel ik me bijna aangesproken of verantwoordelijk voor hun eenzaamheid. Hierdoor voelen Kokke’s werken tragikomisch aan. Visueel geven ze me het gevoel dat plezier om de hoek lonkt, terwijl het onheil altijd sluimert. Niets is vanzelfsprekend. 

Het organische samenspel maakt het effect van 'Throwing hands at sheep' erg krachtig. Ieder geschreven woord erover voelt als één teveel. Denie Put maakt schilderwerken van onbestaande 3D sculpturen. Dat ik ernaar blijf kijken komt omdat ik er geen touw aan kan vastknopen en er niets concreets in herken. Hoe zijn werken haast overvloeien in de daadwerkelijke sculpturen van Mathias MU, moet je vooral zelf ontdekken. Deze makers zoeken het liefst uit hoe ze hun bestaande werk in elkaar kunnen laten overlopen. De stijlen, het materiaal- en kleurgebruik zijn divers in alle werken en toch lijken ze samen één geheel. Dat ze qua effect zo op elkaar inspelen is iets wat je deels kan sturen, maar nooit kunt voorspellen. Het ontstaat.

Dat toont precies aan waar het om gaat: het effect van beeldende kunst. Dit is een stille revolutie tegen thematische verklaringen of maatschappelijk urgente duiding. Niet ieder werk moet verklaard worden, het moet vooral voor zichzelf spreken. Er hoeft geen thema, concrete insteek of lijn in te zitten. Ook zonder dat kan werk sterk zijn. Door hier niet aan toe te geven, zetten de makers zich subtiel af tegen tendensen in het werkveld. De sculpturen van Hannelore Vandepoel tonen misschien nog wel het mooist wat er in deze ruimte gebeurt. Mijn aandacht wordt getrokken door herkenbare vormen zoals fruit of Griekse pilaren, maar het ongewone materiaal en de kleuren die herinneren aan kinderspeelgoed houden mijn aandacht vast. Terwijl het effect van het geheel op me inwerkt, verstoten fantasie en werkelijkheid in hun dans de ratio. Wat ik wil zien toont mijn volwassen onrust, wat ik zie het kind in mij dat nooit ging slapen. De droom wint.

Gerelateerde artikelen
Reacties
Nog geen reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Naar boven