Tussen actualiteit en virtualiteit

Het Beeld is een zoeklicht gericht op opkomende kunstenaars. Beeldmakers van de toekomst krijgen een podium en vertellen over hun motieven. Deze week beeldend kunstenaar Roos van Haaften.

a-rvh
Untitled, 2016. Profielspot, vergrootglas, papier. Afmetingen projectie: 30 x 30 cm. Courtesy Francis Boeske Projects

Is het zien van, bijvoorbeeld, een koffiekop wezenlijk anders dan wanneer je de reflectie van dat voorwerp in de spiegel ziet? Een koffiekop in je hand is ‘echt’, maar wat als je een koffiekop op televisie ziet, of als je er alleen maar aan denkt? In mijn werk onderzoek ik gradaties van ‘actualiteit’ en ‘virtualiteit’, termen van Gilles Deleuze in zijn boek Cinema II. Ik gebruik ‘echte’ objecten, haal ze uit hun functie, en plaats ze opnieuw samen om – aangelicht – een virtueel lichtbeeld te projecteren.

b-rvh
1000 feet or taller wrapped up over night, 2016. pc-spot, glas, diverse materialen. Afmetingen projectie: 30 x 50 cm. Courtesy Francis Boeske Projects

Ik maak lichtwerken: ik teken met reflecties en schaduwen. Door met theaterlampen te projecten in de ruimte, rondom objecten en figuren, ontstaan fotografische en filmische scenes. Vaak met een beklemmend karakter. De middelen waarmee ik de beelden tot stand breng zijn alledaags: het zijn op straat gevonden spiegels met een barst erin, kruimels en stofjes, poeders en pillen, afval en restjes. Die stal ik uit op glasplaten die vanuit verschillende hoeken worden belicht waardoor een projectie op de bovenliggende wand een desolate landschappelijke of architectonische weerschijn veroorzaakt. Door hun virtualiteit kunnen de beelden ieder moment van gedaante veranderen. Het is een tijdelijk samenvallen van lichtbron, object en weerschijn: als het licht uit is, is het beeld weg.

c-rvh
1000 feet or taller wrapped up over night, 2016 (detail)

De apparatuur waarmee het lichtbeeld tot stand komt is een belangrijk onderdeel van het werk. Dit maakt het werk transparant: je ziet zowel de projectie als de manier waarop deze een ‘podium’ krijgt. Het verwijst ook naar de manier waarop ons wereldbeeld altijd is samengesteld: zowel uit persoonlijke ervaringen als uit wat we kennen uit boeken, kranten en het internet. Dit maakt de werkelijkheid kwetsbaar, vluchtig en relatief. Deze manier van werken geeft me vrijheid: met alledaagse objecten probeer ik verbeeldingen op te roepen die ik zelf eerder niet voor mogelijk had gehouden.

d-rvh
Untitled, 2015, 2 pc-spots, overhead projector, diverse materialen - size approx: 600 x 300 x 500 cm / presentatie bij Arti et Amicitea (Amsterdam) / Courtesy Francis Boeske Projects


Vanaf 8 februari 2017 is werk van Roos van Haaften te zien tijdens de tentoonstelling
How to disappear completely in Garage Rotterdam.

Gerelateerde artikelen
Reacties
Nog geen reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naar boven