Wonderlijke werelden en vreemde karakters

Het Beeld richt een zoeklicht op opkomende kunstenaars en biedt beeldmakers van de toekomst een podium om over hun motieven te vertellen. Deze week illustrator Olf de Bruin.

Dier, vrij werk, 2018

Ik wist altijd al wel dat ik iets met tekenen wilde doen, maar had eigenlijk nooit gedacht als illustrator te eindigen. Op de kunstacademie ben ik allereerst aangenomen voor de richting Fine Arts, maar hierin miste ik de communicatie en toepasbaarheid en dus besloot ik uiteindelijk over te stappen naar illustratie. Sinds 2015 ben ik werkzaam als freelance illustrator.

Wablief?, VPRO Gids, 2017

In mijn werk toon ik voornamelijk wonderlijke werelden en vreemde karakters. Daarmee kan ik op een geheel eigen wijze over de meest uiteenlopende onderwerpen vertellen en deze daardoor in een nieuw daglicht zetten. Verder heb ik vooral veel plezier in het creëren van die nieuwe werelden. Soms komt alles samen in een tekening, de diepte ervan, de blik van de hoofdpersoon, het verhaal of de planten. Als dit alles samenkomt, dan is een tekening voltooid.


Dave Budha - Tuinen van het Licht, albumcover, 2017

In opdracht werken vind ik het leukst om te doen. Het geeft zeer grote voldoening wanneer ik mijn illustraties tegenkom in de tastbare wereld om me heen, zoals in bladen of op albumcovers. De werken gaan dan meer leven. Naast dat ik veel redactioneel werk doe voor bijvoorbeeld het NRC Handelsblad of de VPRO Gids, werk ik ook graag voor andere klanten. Zo was ik verantwoordelijk voor de vormgeving van Dave Budha’s laatste EP ‘Tuinen van het Licht’. Mocht je ooit nog een soundtrack nodig hebben voor mijn illustraties, dan kan je het beste naar dit album luisteren.

Winterspecial, NRC, 2017

Mijn inspiratie haal ik eigenlijk overal vandaan. Vaak ben ik bezig met de vraag waarom iets er goed uit ziet en wat, vanuit esthetisch oogpunt gezien, goed werkt. Dit gedachtegoed probeer ik vervolgens later zelf in mijn illustraties toe te passen. Verder ben ik gek op oude biologieboeken en goede films. Een voorbeeld van een grote inspiratiebron is de animatie-sciencefictionfilm Fantastic Planet uit 1973, geregisseerd door René Laloux. Tot slot zijn bijna al mijn illustraties vervaardigd met fineliner waarna ik deze lijnen vervolgens inkleur met de computer, aangezien ik een beetje kleurenblind ben. Gelukkig heb ik hier verder geen last van.

 

Aap, vrij werk, 2018

Gerelateerde artikelen
Reacties
Nog geen reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Naar boven